Efternamn

Några veckor sedan skickade vi in till PRV om byte av efternamn, vi prioriterade 3 namn och höll tummarna. Nu i veckan skickade dom att alternativ nr 2 kommun kungöras 2 maj. Alltså fick vi inte det namnet vi helst ville ha..men namnet som kungörs är namnet som vi länge hade som etta så gör inte jättemycket.

Vi kombinerade våra efternamn och hade två alternativ som började på A och ett på N. Det blev N!
Ni får veta namnet efter vigseln, lite hemlisar måste man ju ha!

Nu ska jag cykla in till stan och förhoppningsvis köpa mina brudskor, tänkte pyssla med dom ikväll :)


Kommentarer
Postat av: Jessicaia

Spännande! Vi hade tänkt ta ett nytt namn, men Peter var lite seg. Först försent bestämde han sig för att namnet jag velat byta till sedan vi förlovade oss var ett toppen-namn. Men vi kommer byta längre fram, efter att vi är gifta (om det godkänns)... tills dess får jag helt enkelt acceptera ödet och kalla mig fru Haraldsson...

2012-04-30 @ 15:58:31
URL: http://jessicaia.blogg.se/brollop
Postat av: Johanna

Jessica: Ja det gäller ju att vara ute i god tid, minst 7 veckor tar det..2 veckor för dom att undersöka namnen man skickat in, kungörelse i 4 veckor och sedan 1 vecka för besked. Jag tjatade sönder Richard så vi skulle ta tag i det :p

Ja man kan ju byta sen också, enda skillnaden är att det blir dubbelt så dyrt - men med er fantastiska budget är det ju inget problem (AVIS!).

2012-04-30 @ 17:58:18
URL: http://mittdrombrollop.blogg.se/
Postat av: Pelmay

Åh så spännande! Vi har ett stort problem med efternamn. Jag och alla andra tycker att vi ska ta mitt efternamn eftersom det är unikt, jätteovanligt och väldigt vackert. Min blivande make har ett vanligt efternamn som innehåller en bokstav som krånglar till det utomlands, i pass, bokningar och annat. Nåt som ställde till för oss på senaste resan "Där ser Du" sa både jag och våra reskamrater till honom haha. Vi kan inte ta dubbelnamn, det blir konstigt och vi kan inte lägga ihop dom till något nytt för det går inte, blir inte snyggt alls. Så tänkte vi tanken att byta efternamn helt båda två, men vi kommer ändå inte överens om någonting. Vi har möjligheten att lägga till ett par bokstäver på mitt efternamn som funnits en gång i tiden men som farfar tog bort, det hade då blivit ännu mer unikt och mer "vårat" än resten av min familj. Men nej, vi är inte överens ännu...

2012-05-02 @ 10:17:40
URL: http://tusenochenskatt.wordpress.com
Postat av: Johanna

Pelmay: Nej vad jobbigt, vet hur du känner :p Ingen tycker att jag ska byta efternamn eftersom det bara är vi som heter det i Sverige..men jag är så trött på att ingen kan stava/uttala det - kräks. Nilsson som fästmannen heter är inget alternativ så efter några månaders funderingar kom vi överrens om tre passande alternativ.

Lycka till med diskussionen ;)

2012-05-02 @ 14:45:05
URL: http://mittdrombrollop.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0