Steg för steg del 1 – Planering

Här kommer guiden till Mitt Drömbröllop, en serie av inlägg som tar upp de största posterna när det kommer till bröllop. Vi börjar med planering och fortsätter därifrån. Hoppas ni uppskattar denna serie och säg till om det är något ni vill veta mer om!

Jag har alltid dagdrömt om dagen jag ska gifta mig, det tror jag alla som känner mig kan säga. Ni vet stoor vit klänning, en pampig kyrka, många gäster och en fantastisk lokal där man dansar natten lång. Det blev alltså ingen överraskning att när jag och Richard förlovade oss 14 april 2011 tog planerandet och organiserandet över direkt – jag skulle inte acceptera annat än perfektion!

 

Richard friade hemma efter en mysig kväll men otroligt god mat och massa skratt, min prins skulle äntligen bli min man. Nej han gick inte ner på knä och det kommer han få höra till the end of time, men vad gör det kommer till det stora hela – vi ska gifta oss!! Tog en bild på våra fantastiska ringprydda fingrar och skickade till de närmsta.

Nyförlovad och lycklig, hihi köpte en bröllopstidning på direkten!

Det första vi gjorde var att bestämma ett datum, vi var överrens om att gifta oss i augusti och tänkte först på 10.e men efter en 2 sekunder konstaterade jag att 4-8-12 är ju ett fantastiskt datum, det glömmer man inte bort i första stund. Vi bokade Kalmar Slottskyrka ca 30 min efter vi förlovat oss – och det är den enda bokningen vi faktiskt inte ändrat under hela processen!

Nästa steg var att försöka konstatera hur mycket pengar vi var villiga/kunde spendera på hela bröllopet. 100.000:- tyckte jag var en bra siffra och något som absolut skulle vara möjligt om vi var duktiga på att spara. Richard hade ingen direkt åsikt utan litade på mig. Det är en massa pengar tyckte han, visst jag håller med, men det är Den största dagen i vårt liv this far. Once in a lifetime!

Bröllopsdagen med Kalmar Slott i bakgrunden.

Jag hade redan innan vi förlovat oss försökt fundera ut hur pass många gäster vi skulle kunna bli. Någonstans 80-85 personer om vi bjuder vår familj, släkt och alla vänner vi umgås eller har umgåtts med mycket. 82 tyckte jag var en bra siffra och den fick ligga som grund när vi började kika på festlokal. Jag satte ihop min del av gästlistan relativt smärtlöst och tror jag hittade en 55-60 namn ungefärligen. Richard fick jag tjata på i 6 månader innan han faktiskt gjorde en gästlista på papper, innan svamlade han bara att han inte ville ha någon där..män!

Att det var jag som tog tag i planeringen var självklart, jag tycker det är roligt medan Richard mest tyckte jag var jobbig :p Men det blev en hobby och jag tyckte det var det roligaste som fanns att lägga ner min tid på, en paus från skolan. Till min hjälp satte jag samman en bröllopspärm med inspiration, information och mallar från diverse bröllopstidningar. Denna pärm använde jag religöst mellan april 2011 – januari 2012 för att sedan samla majoriteten av informationen i datorn. Men jag rekommenderar verkligen att ha en klippbok/pärm eller liknande där ni kan sammanställa all information under resans gång, för det blir en hel del papper man samlar på sig. Men organisera från första början så underlättar du för dig själv ;) Jag hittade ingen bra pärm i någon affär så jag skapade min egen med en tunn plastpärm, plastfickor och flikar från Ordning & Reda. Love it!

Min Bröllopspärm, aka bibeln!

Flikar, perfekta för att hålla allt organiserat

Bröllopstorget gick jag med i minuten efter vi förlovat oss (nästan bokstavligt talat) och har varit en stor hjälp på vägen. Forumet är fantastiskt, där finns så mycket hjälp, tips och vägledning - det är en otrolig hjälp på vägen. De har även fantastiska verktyg – främst budgetverktyget och bordplaceringsverktyget. Budgeten gjorde vi helt och hållet på BT! Dom har en bra mall att utgå ifrån och sedan anpassar man bara budgetposterna utifrån vad man lägger pengar på. Det är det absolut bästa verktyget i hela världen, rekomenderas starkt! Sen har jag köpt en hel del bröllopstidningar under de senaste 16 månaderna som bland annat inkluderat planeringskalendrar och annat vettigt. Bra att ha i början!


Allt om Bröllop är en stor favorit, Lifetime Wedding har snyggaste layouten!

För att veta vad vi ville lägga mest pengar på stolpade jag och richard upp de för oss personligen 3 viktigaste posterna på bröllopsdagen. Richard sa Musik/ljus/underhållning, fotograf och lokal (om jag minns rätt) medan jag sa fotograf, kläder, lokal. Där hade vi dom sakerna vi ville fokusera på och jag tror vi var väldigt duktiga på att hålla oss till dessa.

En fantastisk klänning stod högt upp på listan, här är några av de första inspirationsbilderna..

Vi har personligen inte upplevt att folk ”utifrån” (föräldrar, släktingar och vänner) har försökt att påverka oss åt något håll, vilket många brudpar upplever. Jag är otroligt tacksam att vi fick bolla idéer med nära och kära men att dessa fokuserade på vad Vi ville ha och inte vad de själva tyckte bäst om. Då kan man ventilera utan att bli överkörda, för det tar tid att hitta rätt och veta vad man vill.

Ser jag tillbaka på mina första inspirationsbilder är det en hel del skillnader mot det faktiska bröllopet, men det kanske bara är för jag har kronisk beslutsångest! Men allt blev verkligen precis som vi önskat det, en fantastisk dag i kärlekens tecken!


Kommentarer
Postat av: Lisa

Tack, du levererar som vanligt! :)

Svar: Tack ;)
Johanna Augustesen

2012-08-31 @ 10:36:12
Postat av: Jenny

Hej! Planerar bröllop till nästa sommar och suger åt mig all info jag kommer över! Mysig blogg du har, ser fram emot resterande inlägg :)

Svar: Hihi det kommer fler nu :)
Johanna Augustesen

2012-09-20 @ 09:01:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0